BPME2013 Kemahiran dan gelagat keusahawanan
Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary merupakan pemimpin yang dipilih oleh saya
untuk berkongsi dalam projek blog ini. Sebelum ini, kita hanya mendengar
namanya tanpa mengetahui latar belakang beliau. Saya tidak sabar-sabar untuk
menulis mengenai latar belakang beliau kerana dia merupakan orang biasa yang
melakukan perkara-perkara yang luar biasa. Beliau merupakan seorang bumiputera
yang paling kaya di Malaysia dengan memiliki aset sebanyak 167 bilion. Selain
itu, Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary merupakan seorang usahawan yang banyak
menderma dan juga aktif melakukan kerja-kerja amali, maka namanya amat masyhur
baik di dalam mahupun di luar negara. Saya akan berkongsi dengan anda tentang
kehidupan Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary dan menekankan mengenai sumbangan
beliau untuk berkhidmat kepada negara. Kejayaan yang dinikmati oleh Tan Sri
Syed Mokhtar Al-Bukhary pada hari ini bukan senang untuk mendapat melalui jalan
pintas. Beliau adalah seorang tokoh simbolik yang memegang falsafah bahawa
‘pendidikan tidak menjamin kejayaan dalam hidup, tetapi kerja keras’.
Tan Sri Syed Mokhtar
dilahirkan di Alor Setar, Kedah pada tahun 1951. Keluarganya berasal dari
Hadhramaut,Yemen. Sebelum mengambil keputusan untuk menetap di Kedah, bapanya mengembara
hingga ke Asia Tengah untuk berniaga. Seterusnya, bapanya mengembara ke
Thailand. Pada pertengahan tahun 40-an, bapa Tan Sri Syed Mokhtar mengambil
keputusan untuk menetap di Alor Setar, Kedah dan mendirikan rumah tangga pada
tahun 1946. Tan Sri Syed Mokhtar Al Bukhari mempunyai tujuh orang adik beradik
dan dia merupakan anak yang ketiga. Beliau hidup dalam keadaan yang serba
kekurangan hinggakan rumah kayunya yang terletak di Kampung Hutan Keriang tidak
mempunyai katil, meja mahupun kerusi. Ini menyebabkan beliau susah hendak
menelaah. Walaupun demikian, setiap yang berlaku itu pasti ada hikmahnya.
Keadaan hidup yang susah semasa kecil telah mendorong beliau untuk menubuhkan
Yayasan al-Bukhary pada Mac 1996 sebagai badan kebajikan yang berperanan membantu
golongan miskin, menyokong perkembangan seni dan budaya Islam dan juga
menggalakkan persefahaman antara peradaban. Antara objektif utama Yayasan
al-Bukhary adalah menggalakkan persaudaraan sesama Islam. Pada masa kini,
seramai 15000 orang pelajar telah memperolehi faedah daripada program
tersebut.
Tan Sri Syed Mokhtar
Al Bukhari memulakan persekolahannya di Alor Setar tetapi beliau telah dihantar
tinggal bersama-sama dengan bapa saudaranya, Syed Omar di Johor Baru semasa
berusia 9 tahun. Beliau berada di situ dari darjah empat hinggalah ke tingkatan
dua. Tan Sri Syed Mokhtar Al Bukhari kemudiannya kembali ke kampung halamannya
di Alor Setar dan menyambung persekolahannya hingga ke tingkatan lima di
Sekolah Saint Micheal’s. Pendidikan yang tertinggi adalah hanya sehingga
tingkatan lima, dan dia tidak pernah pergi ke universiti. Tetapi ini tidak
bermakna dia tidak berilmu. Banyak pengetahuan dan pengalaman beliau telah
diperoleh melalui pengalaman keusahawanan sendiri sejak kecil lagi.
Disebabkan oleh latar
belakang keluarga yang miskin, Tan Sri Syed Mokhtar Al Bukhari terpaksa
melangkah ke dunia bekerja dalam kehidupan awal beliau, pada masa yang sama
mengikuti pengajian rendah dan menengah. Tan Sri Syed Mokhtar Al Bukhari
membantu ibunya menanam dan menjual sayur-sayuran di pasaran dan juga menjual
roti canai. Selepas tamat sekolah, Tan Sri Syed Mokhtar Al Bukhari akan
membantu bapanya menjalankan perniagaan lembu penternakan tetapi masalah wabak
kaki dan mulut telah menyebabkan perniagaan bapanya muflis kerana semua ternak
petani telah mati. Walau bagaimanapun, beliau masih mengambil alih perniagaan
dan memulakan perniagaan menjual daging ketika beliau berumur 19 tahun.
Kejayaan dalam perniagaan tersebut telah menambahkan keyakinan beliau bagi memajukan
diri dalam dunia perniagaan.
Kejayaan yang dicapai
selepas itu adalah berikutnya:
1972
|
Tan Sri Syed
Mokhtar memperolehi permit bagi empat buah lori Kelas A dan bantuan kewangan
sebanyak RM110,000 daripada MARA untuk membeli dua buah lori Mercedes
911LS. Selepas membeli dua buah lori itu, Tan Sri Syed membuka syarikat
pengangkutan 'Syarikat Pengangkutan Sentosa' dan melantik kerani Cina sebagai
pengurus syarikatnya itu. Lori-lori itu digunakan untuk memulakan perniagaan
beras. Syarikat Kenderaan Sentosa kini memiliki lebih daripada 40 buah lori.
|
1974
|
Tan Sri Syed
Mokhtar membeli rumah kedai yang pertama di Jalan Telok Wan Jah di bawah
perjanjian sewa beli dengan Perbadanan
Kemajuan Bandar
(UDA).
|
1975
|
Tan Sri Syed
Mokhtar menubuhkan Syarikat Shah dan memohon lesen perdagangan beras daripada
Lembaga Padi
Negara
(LPN)
yang kini dikenali sebagai Bernas.
Beliau berjaya mendapat kontrak bagi membekalkan beras ke pihak FELDA,
MARA Senama, Pernas Edar dan juga Sergam
Sdn. Bhd., iaitu anak syarikat Perbadanan Kemajuan Ekonomi Negeri Johor. Semua ini hasil
langkah kerajaan melaksanakan Dasar Ekonomi Baru.
|
1976
|
Tan Sri Syed
Mokhtar turut menubuhkan syarikat usaha sama dengan dua orang peniaga Cina,
iaitu Ng Ghiak Gee dan Chua Chong Tan. Ghiak Gee adalah pedagang beras
manakala Chong Tan pula pengilang beras. Syarikat usahasama ini dinamakan
sebagai Bukhary Sdn. Bhd pada 15 Julai 1976 dan beroperasi di pejabatnya di
Jalan Telok Wan Jah. Melalui Bukhary Sdn. Bhd.,beliau memulakan perniagaan gula
dan kini mencecah RM250 juta.
|
1977
|
Tan Sri Syed
Mokhtar menubuhkan Bukhary (KL) Sdn. Bhd dan beroperasi di rumah kedai empat
tingkat di Jalan Pahang yang juga dibeli melalui perjanjian sewa beli dengan
UDA. Syarikat ini diberikan kontrak bagi membekalkan beras, teh,
tepung coklat, tepung susu dan juga minyak sapi kepada kerajaan. Bahagian bawah
pejabatnya diubah suai menjadi pusat pembungkusan.
|
1978
|
Tan
Sri Syed Mokhtar menyertai delegasi perdagangan ke Ekspo Perdagangan Canton,
China. Beliau berjaya
menjalankan sistem barter , iaitu menukarkan
koko
dari Malaysia dengan teh
dari China. Seterusnya, Tan Sri Syed Mokhtar turut melangkah kepada sector
pembuatan. Syarikatnya mendapat kontrak membekalkan 120,000 pasang kasut dan
330,000 pasang pakaian seragam tentera. Beliau membeli secara terus daripada
pengilang.
|
1979
|
Tan Sri Syed
Mokhtar menubuhkan syarikat usahasama, Susu Mas Sdn. Bhd (51 %) dengan
New Zealand Milk Products (49 %). Pelbagai produk diedarkan dengan
jenama Fernleaf dan Anchor.Pada 1985, Syed Mokhtar menjual kepentingannya
dalam Susu Mas Sdn. Bhd. ekoran kemelesetan
ekonomi.
|
1985
|
|
1998
|
Tan Sri Syed
Mokhtar menubuhkan kilang Amtek Holdings bagi mengeluarkan kasut dan
menubuhkan kilang Oriental Garments Uniform Division bagi mengeluarkan
pakaian. Oriental Garments Uniform Division adalah syarikat usaha sama dengan
Oriental Garment yang berpusat di Seberang Prai. Apabila Amtek
Holdings disenaraikan di Papan Kedua Bursa Saham Kuala Lumpur, beliau
menggunakan wang penyenaraian yang diperolehnya bagi membeli Spark Manshop
dan hak bagi mengeluarkan dan memasarkan pakaian berjenama Crocodile. Kini,
anak syarikat Amtek Holdings mengeluarkan kasut tentera (Amtek Shoes) dan
pakaian berjenama Lee Coopers dan Lois (Amtek Garments Sdn. Bhd.) bagi
pasaran eksport.
|
Selain itu, Tan Sri
Syed Mokhtar turut bergiat dalam perniagaan perkapalan. Beliau menubuhkan
Bukhari Shipping yang telah berdaftar di bawah polisi CABOTAGE dari
Perbendaharaan Malaysia dan bertindak sebagai broker kapal. Beliau membeli
sebuah kapal buatan Jerman
pada harga USD1 juta dan diberi nama 'Angsa Mas' yang berusia 28 tahun. Kapal
itu mengangkut beras dari Thailand ke Sabah dan Sarawak.
Beliau terpaksa menjual kapalnya pada harga USD600,000, kerana rugi sebanyak
USD400,000. Seterusnya beliau membeli beberapa bidang tanah di Alor Setar dan
memulakan beberapa projek perumahan di bawah syarikat Bukhary Development.
Pelaksanaan dasar
penswastaan yang bertujuan untuk mengurangkan pergantungan kerajaan oleh Tun Dr
Mahathir Mohamad telah menyebabkan Tan Sri Syed Mokhtar membeli Johor Port
melalui tender pada harga RM330 juta dan menjayakan Pelabuhan Tanjung Pelepas bagi
menyaingi Singapura. Johor Tenggara Oil
Palm Sdn. Bhd. pula dibelinya pada harga RM135 juta. Pelabuhan itu semakin maju
hingga berjaya meyakinkan dua buah syarikat perkapalan antarabangsa, iaitu Maersk
Sealand dari Denmark
dan Evergreen
Marine dari Taiwan supaya
berpindah dari Pelabuhan Singapura ke Pelabuhan Tanjung Pelepas.
Apabila bekalan air
diswastakan, beliau menubuhkan syarikat usahasama Equiventure Sdn. Bhd. dengan
Kembangan Dinamik (49 %) dan Pilecon Bhd. serta syarikatPerancis, Oneo.
Seterusnya, Tan Sri
Syed Mokhtar membeli syarikat kejuruteraan MMC Corporation pada harga RM3
sesaham daripada Permodalan Nasional Berhad (PNB). MMC dapat kontrak
membina Lebuh Raya Pantai Timur iaitu
membina lebuh raya sambungan dari Karak ke Kuala
Terengganu. Beliau turut memilik saham
22.7 % dalam Malakoff Berhad iaitu IPP iaitu
syarikat pembekalan elektrik dan Gas Malaysia. 20 peratus pegangan dalam IJM
Corporation Berhad di mana perniagaan utamanya adalah pembuatan.
Selain itu, beliau
memiliki 18 % pegangan dalam Bernas yang terlibat dalam perdagangan beras
dan 32 % pegangan dalam Pernas International Holdings Berhad, iaitu
konglomerat yang terlibat dalam banyak sektor perniagaan. Manakala 18.7 %
pegangan dalam Fiamma Holdings Berhad, syarikat pemasaran dan pengedaran
barangan elektronik . Tan Sri Syed Mokhtar juga mempunyai 100 %
kepentingan dalam MPH, iaitu syarikat peruncitan dan pengedaran buku di
Malaysia dan Singapura.
Tan Sri Syed Mokhtar
juga merupakan pemilik kepada Syarikat Gulf International Investment Group
Capital (GIIG) yang mempunyai kepentingan dalam Projek
Hidro Elektrik Bakun. Di samping itu, beliau mempunyai
kepentingan dalam Malaysia
Mining Corporation Berhad (MMC), PERNAS, Padiberas Nasional Berhad (Bernas), Malakoff Berhad,
Seaport Terminal Johor Sdn. Bhd., Johor Port Berhad, Impian Teladan Sdn. Bhd.,
Indra Cita Sdn. Bhd. dan banyak lagi. MMC Corp Bhd telah bergabung dengan
Gamuda Berhad dan berjaya mendapatkan projek landasan kereta api berkembar bernilai
RM14.5 billion sebelum ia dibekukan oleh kerajaan kerana faktor pemulihan
ekonomi. Projek ini bernilai $3.8 bilion dan tender diperolehi sebelum Dr
Mahathir Mohamad meletak jawatan pada 2003.
Syed Mokhtar juga
dikatakan telah membeli kepentingan majoriti dalam Lapangan
Terbang Antarabangsa Senai, Johor.
MMC juga mempunyai tanah di Senai Industrial Park dan membeli Senai Terminal
Services Sdn. Bhd. (SATS). Pada 1 November 2003,SATS mengambilalih
Lapangan Terbang Antarabangsa Senai daripada Malaysia Airports Holdings Bhd.
(MAHB) pada harga RM80 juta.
Menerusi
syarikat DRB-Hicom Bhd. (DRB)miliknya, membeli syarikat kereta Lotus dari
Proton Holding bhd pada harga RM1.29 bilion. DRB-Hicom juga memiliki
32.21 % dalam Pos Malaysia Bhd.
Tan Sri Syed Mokhtar
Al Bukhari merupakan seorang yang tidak pernah mengenal erti kegagalan dan beliau
sentiasa belajar dari apa juga kesilapan yang dilakukan. Beliau juga merupakan
seorang yang berhati-hati dalam perniagaan terutamanya soal pembelian dan
pengambilalihan kepentingan dalam sesebuah syarikat dan projek. Beliau
seolah-olah memikirkan kepentingan orang ramai terutamanya bumiputera sebelum
membuat apa-apa keputusan penting dalam perniagaan. Beliau memiliki peribadi
unggul yang wajar dicontohi semua pihak.
No comments:
Post a Comment